Siguranța datelor cu caracter personal și protecția consumatorilor sunt domeniile de reglementare care prezintă cel mai mare potențial de creștere a activității de litigii în următorii trei ani, susțin 64%, respectiv 59% dintre companiile românești participante la studiul Deloitte Legal „New Roads to Dispute Resolution”, realizat cu sprijinul publicației internaționale de business Euromoney la nivel global, inclusiv în România. În ambele cazuri, procentele sunt mult mai ridicate decât cele înregistrate la nivel global, respectiv 48% și 40%.
Totodată, studiul evidențiază faptul că există domenii în care, deși riscul de litigii este moderat în prezent, potențialul de creștere în următorii trei ani este semnificativ, cum ar fi insolvențele (diferența dintre cei care se așteaptă la o creștere în acest domeniu și cei care estimează scădere fiind de 47 de puncte procentuale), securitatea cibernetică (+32%) sau fiscalitatea (+27%). Nu în ultimul rând, aproximativ un sfert dintre respondenți au indicat litigiile colective şi de volum ca fiind o zonă de îngrijorare, ceea ce o situează pe locul al patrulea în topul subiectelor de risc în viziunea companiilor din România.
Controverse fiscale
Din punctul de vedere al controverselor fiscale, cei mai mulți participanți se așteptă la creșterea activității de litigii în zona impozitului pe profit (49%), a disputelor comerciale legate de repartizarea poverii fiscale între entități private (49%) și în zona impozitului pe venit (41%). În aceste cazuri, procentele sunt similare cu cele înregistrate la nivel global.
Utilizarea soluțiilor digitale în activitatea legată de litigii este considerată benefică de majoritatea companiilor din România – 78% din acestea investesc deja în digitalizarea acestui domeniu, iar 68% susțin că inteligența artificială și sistemele de automatizare a proceselor prin roboți software (Robotic Process Automation – RPA) ajută la reducerea semnificativă a timpului și a costurilor alocate gestionării litigiilor (vs. 58% media globală). Totodată, rezultatele litigiilor devin mai predictibile odată cu implementarea unor astfel de soluții (53%, similar cu media globală), iar tehnologia blockchain facilitează furnizarea unor probe relevante în cadrul disputelor (56%, similar cu media globală), susțin participanții la studiu. Pe de altă parte, doar 29% se așteaptă ca inteligența artificială și sistemele RPA să înlocuiască, chiar și parțial, avocații specializați în litigii (comparativ cu 52% la nivel global).
În ceea ce privește atitudinea companiilor românești față de sistemul de justiție, studiul indică o creștere de 6% a încrederii în tribunalele arbitrale locale și de 3% în tribunalele arbitrale internaționale și în Curtea de Justiție a Uniunii Europene.
„Suntem recunoscători pentru interesul extrem de mare exprimat de companiile din România în legătură cu studiul nostru privind managementul litigiilor, care a generat un număr de răspunsuri ce permite cristalizarea specificului local (față de rezultatele globale) şi care, totodată, confirmă că modul de gestionare a disputelor reprezintă o prioritate şi pentru mediul de business din țara noastră. Pe lângă identificarea principalelor preocupări ale clienților, studiul arată că utilizarea soluțiilor digitale și implicarea experților non-juridici reprezintă priorități în legătură cu gestionarea litigiilor, ceea ce indică o maturizare şi o sofisticare a mecanismelor de soluționare a disputelor din România”, a declarat Mihnea Galgoțiu-Săraru, Partener Reff & Asociații | Deloitte Legal, liderul practicii de litigii administrative, comerciale și arbitraje.
„Deși contextul pandemic a generat o temporizare a controverselor fiscale, pe fondul măsurilor de limitare sau de amânare a controalelor, observăm totuși că acestea reprezintă una dintre cele mai importante zone de litigii preconizate de companiile care activează în România pentru anii următori. De altfel, consultanții fiscali au fost identificați de majoritatea respondenților ca fiind printre cei mai relevanți specialiști non-juridici la care companiile apelează în litigiile în care sunt implicate”, a declarat Mircea Farcău, Deloitte Legal.
Conform studiului, principalele motive pentru care companiile din România apelează la consultanți externi pentru soluționarea litigiilor constau în accesul la servicii specializate, inclusiv soluții digitale de consultanță în domeniul taxelor și nu numai, și la experți din domenii conexe (44%), lipsa resurselor interne (33%) sau expertiza limitată în domeniu (25%).
Studiul Deloitte Legal „New Roads to Dispute Resolution” a fost realizat în rândul a peste 550 de directori responsabili cu coordonarea activităților financiare, fiscale sau juridice, din companii din întreaga lume, dintre care mai mult de 10% sunt din România. Cei mai mulți respondenți sunt din Europa, respectiv 79%.
Facturone reinițializează libertatea pe internet!
E-Factura la Facturone
Instrucțiuni despre cum să emiți E-factura către ANAF
Încearcă gratuit programul de facturare
Primul program de facturare criptat din lume!
Articole recente:
Revoluția AI în Sectorul Financiar
În era digitalizării rapide, inteligența artificială (IA) transformă sectorul financiar, inclusiv facturarea online. IA automatizează procesele repetitive, economisind timp și reducând erorile. Algoritmii de analiză predictivă ajută la gestionarea fluxului de numerar și identificarea riscurilor de neplată. Securitatea datelor este îmbunătățită prin detectarea fraudelor, iar experiența utilizatorilor este optimizată cu asistență virtuală 24/7. Integrarea platformelor de facturare cu alte sisteme financiare facilitează un management mai eficient. Facturone este în fruntea acestei revoluții, oferind soluții avansate care îmbunătățesc eficiența, securitatea și experiența utilizatorilor, ajutând companiile să rămână competitive în era digitală.
Cum mă înscriu corect la ANAF SPV (video)
Urmărește tutorial video E-Factura la FacturoneInstrucțiuni despre cum să emiți E-factura către ANAFÎncearcă gratuit programul de facturarePrimul program de facturare criptat din...
Cum verific daca am un certificat inrolat corect la ANAF SPV
Pentru a verifica dacă certificatul digital este înrolat corect în SPV ANAF, accesează link-ul:ANAF - Verificare status autentificare. În cazul în care întâmpini un mesaj de eroare, contactează...
Înregistrează-te și primești GRATUIT pachetul pentru microîntreprinderi
Descoperă cum Facturone simplifică tranziția la e-Factura în România. Înregistrează-te pentru a emite e-facturi gratuite, cu transmitere automată în SPV, și primești pachetul MICRO gratuit timp de un an. Află totul despre etapele implementării e-Factura și cum să te conformezi noilor reglementări fără bătăi de cap. Alătură-te azi și modernizează-ți afacerea cu Facturone!
Trimite e-Factura cu Facturone
Pasul 1 - Autorizare Facturone in ANAF SPV Accesează Setări -> E-Factura și click pe "Autorizare" Dacă deții deja un certificat digital în calculator prin USB sau certificat în cloud, poți...
Stimularea investițiilor: bonificație de 3% pentru firme
Companiile care plătesc la termen impozitul micro și impozitul pe profit trimestrial ar putea beneficia de o bonificație de 3% pentru investiții, conform unui proiect de lege adoptat la Senat....
Sfârșit de an fiscal – redirecționează impozitul pe profit
Începând cu 1 Ianuarie 2022, Legea 322/2021 a introdus un mecanism ce permite contribuabililor să redirecționeze sumele neutilizate din sponsorizări, acte de mecenat sau burse private din...
Detalii privind garanția-returnare pentru un mediu sustenabil
Românii sunt invitați să facă parte dintr-o inițiativă inovatoare ce aduce beneficii atât mediului, cât și economiei locale: Sistemul de Garanție-Returnare (SGR). Iată cum funcționează acest...
Inovație în Facturare: Serviciul e-Factura Automatizat, în curând la Facturone
Stimați clienți, Suntem încântați să vă anunțăm că lucrăm la implementarea unui nou serviciu inovator: e-Factura cu trimitere automată! Acest serviciu va facilita procesul de facturare,...
Citește mai multe articole din categorie:
Încearcă gratuit programul de facturare
Primul program de facturare criptat din lume!