Pandemia provocată de virusul SARS – COV- 2 a creat numeroase oportunități falșilor comercianți care au exploatat la maxim subiectul mult controversat în întreaga lume. Desigur, în urma numeroaselor excrocherii au fost instituite măsuri de protecție și campanii de protecția a consumatorilor pentru a nu fi victime a unor practici neloiale.

Sfaturi pentru consumatori și comercianți

Consumatorii ar trebui să fie foarte atenți atunci când fac cumpărături online, iar comercianții ar trebui să fie pe deplin conștienți de normele aplicabile. După cum au arătat verificările recente efectuate de autoritățile naționale de cooperare în domeniul protecției consumatorilor (CPC), comercianții necinstiți utilizează diverse mijloace pentru a-i atrage pe consumatori. Există un număr semnificativ de produse care sunt prezentate în mod fals ca având potențialul de a vindeca sau de a preveni infecțiile cu COVID-19 sau care sunt însoțite de certificate de conformitate false. Unii comercianți folosesc ofertele doar pentru a fura adrese de e-mail și parole.

Cum pot fi identificate posibile înșelătorii atunci când faceți cumpărături online?

În UE, comercianții trebuie să se identifice și să furnizeze date de contact: consumatorii ar trebui să aibă în vedere posibilitatea de a face cumpărături în altă parte, dacă aceste informații nu sunt ușor accesibile.

Atenție la greșelile de ortografie, precum „C?V?D?19”, „cor/na?vir?s”: acestea sunt utilizate în mod obișnuit pentru a evita detectarea prin algoritmii operatorilor de site-uri. Citiți cu atenție adresele web și titlurile paginilor și evitați să accesați site-urile cu ortografiere greșită.

Nu uitați!
În prezent, nu există dovezi științifice care să ateste că eventuale produse sau suplimente alimentare pot vindeca sau împiedica infecțiile cu COVID-19.

Produsele trebuie să fie identificate în mod clar, cu descrieri precise și ușor de înțeles: consumatorii ar trebui să fie precauți atunci când văd mai ales elemente promoționale, cum ar fi:

sloganuri legate de obicei de pandemie, de exemplu „#staysafe”, „stai acasă”, „distanțare socială”

imaginea unui virus lângă imaginea produsului

recomandări, prin nume sau logo, din partea unor:

medici, profesioniști din domeniul sănătății și alți experți

artiști, sportivi, bloggeri sau alte celebrități

autorități guvernamentale, experți oficiali sau instituții internaționale

articole de presă, analize academice și alte materiale prezentate ca provenind din surse de încredere

Consumatorii ar trebui să identifice tehnicile de vânzare forțată și să evite capcane precum:

produsele promovate ca „oportunități unice”

afirmațiile de tipul „singurul produs care oferă o protecție eficientă”, „singurul kit de testare pentru utilizarea la domiciliu” sau „prețul cel mai scăzut de pe piață”

afirmațiile potrivit cărora produsul se găsește în cantități limitate – „disponibil doar astăzi”, „vânzare rapidă” etc.

reducerile foarte mari.

Condițiile de piață nu ar trebui să fie prezentate în mod fals:

consumatorii ar trebui să poată identifica prețurile mult mai mari sau mai mici decât prețul normal al unor produse similare

consumatorii ar trebui să verifice mai multe site-uri pentru a vedea care sunt prețurile medii

consumatorii ar trebui să fie conștienți de faptul că, în unele țări, guvernele au reglementat prețul produselor cu cerere mare, cum ar fi măștile de protecție și/sau gelurile dezinfectante.

Pe măsură ce noul virus se răspândește în întreaga UE, comercianții necinstiți promovează și vând produse (de exemplu, măști, șepci, dezinfectanți) care se presupune că ar împiedica sau ar vindeca o eventuală infecție. Este în interesul general să se garanteze un mediu online sigur în care consumatorii, în special în contextul dificultăților cauzate de criza actuală, să se simtă protejați împotriva oricăror practici ilegale care le-ar putea pune în pericol sănătatea.

La data de 20 martie 2020, rețeaua CPC a autorităților pentru protecția consumatorilor din statele membre a emis, cu sprijinul Comisiei, o poziție comună referitoare la cele mai raportate escrocherii și practici neloiale apărute în contextul pandemiei de COVID-19. Obiectivul este de a invita și de a ajuta operatorii de platforme online să identifice mai bine astfel de practici ilegale, să le elimine și să prevină apariția altora similare.

Directiva privind practicile comerciale neloiale (DPCN) interzice practicile comerciale care induc consumatorii în eroare în ceea ce privește beneficiile sau rezultatele preconizate ca urmare a utilizării unui produs. În cazul în care un comerciant susține că un produs poate să vindece o boală sau că produsul este disponibil pe o perioadă de timp foarte limitată, se consi bucatariederă că acest lucru nu este adevărat. Dacă susține că produsul său este în măsură să vindece o boală, comerciantul trebuie să fie pregătit să furnizeze dovezi relevante privind exactitatea acestor afirmații. În conformitate cu cerința de diligență profesională în temeiul DPCN și al Directivei 2000/31/CE, operatorii de platforme care sunt activi în UE trebuie să ia măsurile corective adecvate ori de câte ori li se aduce la cunoștință o eventuală activitate ilegală care se desfășoară pe site-urile lor. Rețeaua de cooperare în materie de protecție a consumatorului (CPC) analizează, cu sprijinul Comisiei Europene, posibile încălcări ale acestor norme și ia măsurile coordonate de aplicare de care este nevoie.

Facturone reinițializează libertatea pe internet!

E-Factura la Facturone

Instrucțiuni despre cum să emiți E-factura către ANAF

Încearcă gratuit programul de facturare

Primul program de facturare criptat din lume!

Articole recente:

Revoluția AI în Sectorul Financiar

Revoluția AI în Sectorul Financiar

În era digitalizării rapide, inteligența artificială (IA) transformă sectorul financiar, inclusiv facturarea online. IA automatizează procesele repetitive, economisind timp și reducând erorile. Algoritmii de analiză predictivă ajută la gestionarea fluxului de numerar și identificarea riscurilor de neplată. Securitatea datelor este îmbunătățită prin detectarea fraudelor, iar experiența utilizatorilor este optimizată cu asistență virtuală 24/7. Integrarea platformelor de facturare cu alte sisteme financiare facilitează un management mai eficient. Facturone este în fruntea acestei revoluții, oferind soluții avansate care îmbunătățesc eficiența, securitatea și experiența utilizatorilor, ajutând companiile să rămână competitive în era digitală.

citește mai mult
Înregistrează-te și primești GRATUIT pachetul pentru microîntreprinderi

Înregistrează-te și primești GRATUIT pachetul pentru microîntreprinderi

Descoperă cum Facturone simplifică tranziția la e-Factura în România. Înregistrează-te pentru a emite e-facturi gratuite, cu transmitere automată în SPV, și primești pachetul MICRO gratuit timp de un an. Află totul despre etapele implementării e-Factura și cum să te conformezi noilor reglementări fără bătăi de cap. Alătură-te azi și modernizează-ți afacerea cu Facturone!

citește mai mult

Citește mai multe articole din categorie:

Stimularea investițiilor: bonificație de 3% pentru firme

Companiile care plătesc la termen impozitul micro și impozitul pe profit trimestrial ar putea beneficia de o bonificație de 3% pentru investiții, conform unui proiect de lege adoptat la Senat....

Sfârșit de an fiscal – redirecționează impozitul pe profit

Începând cu 1 Ianuarie 2022, Legea 322/2021 a introdus un mecanism ce permite contribuabililor să redirecționeze sumele neutilizate din sponsorizări, acte de mecenat sau burse private din impozitul...

Schimbare financiară: reforma fiscală rescrie regulile plăților

Pe 11 noiembrie, Legea Reformei Fiscale aduce modificări semnificative în privința plafoanelor pentru tranzacțiile în numerar ale firmelor. Această schimbare, inclusă în Legea nr. 296/2023,...

Obligativitatea e-Factură din 1 ianuarie 2024

După solicitarea făcută de România în ianuarie 2022 pentru o derogare privind implementarea obligatorie a sistemului e-Factură pentru toate companiile în relația B2B, Consiliul UE a oficializat...

Prioritate în magazine pentru gravide și părinți din 22 octombrie

O nouă lege, ce intră în vigoare din 22 octombrie, aduce schimbări importante pentru femeile însărcinate și persoanele însoțite de copii mici. Descoperă cum vor beneficia de prioritate la casieriile...

Majorarea salariului minim din octombrie 2023

Cu intrarea în vigoare a Hotărârii de Guvern nr. 900/2023, care stabilește un salariu minim brut de 3.300 de lei începând cu 1 octombrie 2023, angajatorii se confruntă cu mai multe formalități...

Creșterea impozitului minim pe cifra de afaceri

Introducerea unui impozit minim pe cifra de afaceri pentru plătitorii de impozit pe profit cu afaceri de peste 50 de milioane de euro este o măsură care ridică numeroase semne de întrebare pentru...

Vechimea pentru pensie poate fi achiziționată până în 2024

Cei care doresc să acopere perioade în care nu au contribuit la sistemul de pensii de stat au acum o oportunitate până la sfârșitul anului 2024, datorită unei recente ordonanțe publicate în...

Tichetele de masă cresc valoric din 1 august și 1 ianuarie 2024

Tichetele de masă vor fi majorate de la 1 august (35 lei) și apoi de la 1 ianuarie (40 lei), conform unei ordonanțe de urgență oficializate joi. Această măsură a fost luată în urma discuțiilor cu...

UE propune reglementarea deconectării angajaților după programul de muncă

Într-o lume tot mai conectată digital, nevoia de a stabili limite clare între viața personală și profesională devine tot mai presantă. În acest context, o nouă directivă europeană are potențialul de...

Încearcă gratuit programul de facturare

Primul program de facturare criptat din lume!