Protecția datelor persoanelor este consacrată de Regulamentul european GDPR adoptat de țările membre și reprezintă un drept fundamental. Aflându-ne în era digitală, în care telefoanele, calculatoarele și orice alt dispozitiv este la îndemâna oricui, este mai mult decât necesar ca utilizatorii să își cunoască drepturile și obligațiile. Astfel că, pentru securitatea datelor, persoanele vizate au următoarele drepturi:

Dreptul la informare

Organizațiile au obligația să informeze persoana vizată indiferent că aceasta este interesată sau nu de informații. Informarea se realizează la momentul colectării datelor și trebuie să fie concisă, transparentă, inteligibilă, ușor accesibilă și într-un limbaj simplu și clar, iar pentru copii limbajul trebuie să fie unul pe înțelesul lor.

Dreptul la acces

Persoana vizată beneficiază de dreptul potrivit căruia poate solicita

organizației o confirmare că datele sunt prelucrate, iar in cazul în care răspunsul este afirmativ, are dreptul la o copie a acestor informații. Furnizarea acestor informații se va face în format electronic de tipul CSV sau XML.

Informații care trebuie furnizate persoanei în cauză:

-scopurile prelucrării, categoriile datelor cu caracter personal în cauză, destinatarii sau categoriile de destinatari ai datelor, dacă există, în special orice țări terțe sau organizații internaționale, durata de stocare a datelor cu caracter personal
– drepturile persoanei vizate la rectificarea sau ștergerea datelor sale cu caracter personal și restricționarea sau opoziția față de prelucrare
– dreptul persoanei vizate de a depune o plângere la o autoritate de supraveghere – informații privind sursa datelor, dacă nu provin direct de la persoana vizată.

În urma obținerii unei copii a datelor nu se aduce atingere drepturilor și libertăților altora, precum viața privată a altor persoane, proprietate intelectuală sau secrete comerciale. Neexistând un termen limită în care pot fi accesate aceste date, jurisprudența CJUE prevede că dreptul la datele proprii nu poate fi restricționat în mod nejustificat prin termene limită.

Termenul de răspuns la cererea persoanei vizate este de o lună.

Din momentul primirii cererii, exceptând situațiile când cererea este complexă sau este vorba despre un număr mare de cereri, moment în care termenul se prelungește cu încă două luni.

Dreptul la rectificare

Dacă datele prelucrate sunt inexacte, persoana vizată se bucură de dreptul de a solicita corectarea și completarea datelor personale incomplete pe baza informațiilor pe care le furnizează. Termenul de răspuns la cererea de rectificare este aceleași ca la cererea de acces (o lună de la primirea cererii sau prelungire de două luni). De asemenea, persoana va fi informată cu motivul amânării. Dacă se stabilește că cererea nu este întemeiată, i se va comunica motivul refuzului, cât și dreptul de a depune plângere la ANSPDCP și dreptul de a se adresa justiției.

Dreptul la ștergerea datelor

Potrivit articolului 17 din RGPD, persoana vizată are dreptul de a cere operatorului să șteargă datele cu caracter personal în următoarele cazuri:

– datele cu caracter personal nu mai sunt utile în vederea realizării scopurilor pentru care au fost accesate sau prelucrate
– persoana vizată decide să își retragă consimțământul care au stat la baza prelucrării, dar nu mai există temei juridic pentru prelucrare
– persoana vizată se opune prelucrării și nu există motive legitime care să prevaleze în ceea ce privește prelucrarea
– datele au fost prelucrate ilegal
– pentru respectarea legii trebuie șterse datele
– datele au fost prelucrate pentru oferirea de servicii online adresate copiilor.

Pentru a șterge astfel de date, operatorul trebuie să decidă în acest sens, însă ștergerea nu se va realiza dacă:

– datele sunt destinate dreptului la liberă exprimare și informare 
– datele sunt necesare îndeplinirii unei obligații legale
– sunt necesare în domeniul sănătății publice 
– au scopul de arhivare în interes public, nu se șterg atunci când sunt utile pentru constatarea sau exercitarea unui drept în fața instanței.

Paragraful 65 din regulament, prevede faptul că persoanele vizate ar trebui să aibă dreptul ca datele lor cu caracter personal să nu mai fie prelucrate sau să fie șterse, atunci când nu mai sunt necesare pentru scopul care a stat la baza prelucrării sau atunci când consimțământul a fost retras.

Potrivit art. 12 din RGPD, operatorul trebuie să ia măsuri, inclusiv tehnice pentru a informa operatorii care se ocupă de prelucrarea datelor că persoana vizată dorește ștergerea a oricăror link-uri care utilizează respectivele date.

Termenul de răspuns la cererea de ștergere este fie de o lună, fie de două luni în cazul în care cererea este complexă sau există mai multe cereri. Dacă cererea nu este întemeiată se va comunica refuzul cât și dreptul de a depune o plângerea la ANSPDCP și dreptul de a se adresa justiției.

Dreptul la portabilitate

Persoana vizată are dreptul să solicite ca datele personale să fie furnizate într-un format structurat, utilizat în mod obișnuit și care poate fi citit de mașină și să transfere datele respective unei alte părți, de exemplu un furnizor de servicii.

Dacă este posibil din punct de vedere tehnic, portabilitatea datelor se poate face direct de la un operator la altul. Un caz particular este atunci când un se de date cu caracter personal cuprinde datele a mai multor persoane. Dreptul de a primi datele nu ar trebui să aducă atingere drepturilor și libertăților altor persoane vizate. Termenul și condițiile de care beneficiază o persoană pentru protejarea acestui drept este același ca cele descrise la drepturile anterioare.

Dreptul la restricționarea prelucrării

Dreptul la restricționarea prelucrării se poate exercita în următoarele cazuri:
– prelucrarea este ilegală, iar persoana se opune ștergerii datelor
– persoana vizată contestă exactitatea datelor pentru perioada care poate fi verificată de operator
– operatorul nu mai are nevoie de datele cu caracter personal în scopul prelucrării, dar persoana vizată i le solicită pentru exercitarea unui drept în cadrul instanței
– persoana vizată s-a opus prelucrării pentru intervalul de timp în care se verifică dacă drepturile legitime ale operatorului prevalează asupra celor ale persoanei vizate.

Dacă datele vor fi restricționare, ele vor fi stocate, însă nu vor putea fi prelucrate fără consimțământul persoanei. Doar în cazul unei exercitări de drepturi în fața instanței  sau din motive de interes public, datele vor putea fi prelucrate. Când restricția se va ridica, operatorul va anunța persoana care a exercitat dreptul la restricționarea prelucrării. Ca metodă de restricționare este mutarea temporară a datelor, anularea accesului utilizatorilor la datele selectate, ori înlăturarea temporară a acestora de pe un site.
Termenul de răspuns la o cerere de restricționare este de o lună începând cu momentul la care s-a înregistrat cererea și se poate prelungi cu încă două luni.

Dreptul de a nu fi supus unei decizii automate cu efect semnificativ

Având în vedere dezvoltarea inteligenței artificiale și ținând cont de impactul negativ pe care îl pot avea deciziile luate de un robot, persoana în cauză beneficiază de dreptul conform căruia nu va fi supusă unei decizii automate care o poate afecta semnificativ.
Excepții de la această regulă
A. Atunci când este necesar pentru încheierea sau executarea unui contract
B. Decizia automată este autorizată prin lege națională sau european
C. Se bazează pe consimțământul explicit al persoanei vizate.
În cazul punctelor A și C este necesar ca organizația să aplice măsuri pentru protejarea drepturilor, libertăților și interesele legitime ale persoanei vizate. 

Dreptul la opoziție

Persoana vizată se bucură de dreptul de a se opune prelucrării care este în interesul operatorului, al unei terțe persoane sau chiar în interesul public. După exprimarea opoziției, organizația are obligația de a justifica motivele care stau la baza prelucrării și să o suspende până când o decizie finală va fi luată.

Doar dacă are motive întemeiate care justifică prelucrarea, organizația va putea continua prelucrarea datelor cu caracter personal. Dacă cazul desfășurării activității de marketing direct, organizația va opri prelucrarea.
Termenul de răspuns la o cerere de opoziție este același descris anterior la dreptul de informare, dreptul de acces, etc.

Facturone reinițializează libertatea pe internet!

E-Factura la Facturone

Instrucțiuni despre cum să emiți E-factura către ANAF

Încearcă gratuit programul de facturare

Primul program de facturare criptat din lume!

Articole recente:

Revoluția AI în Sectorul Financiar

Revoluția AI în Sectorul Financiar

În era digitalizării rapide, inteligența artificială (IA) transformă sectorul financiar, inclusiv facturarea online. IA automatizează procesele repetitive, economisind timp și reducând erorile. Algoritmii de analiză predictivă ajută la gestionarea fluxului de numerar și identificarea riscurilor de neplată. Securitatea datelor este îmbunătățită prin detectarea fraudelor, iar experiența utilizatorilor este optimizată cu asistență virtuală 24/7. Integrarea platformelor de facturare cu alte sisteme financiare facilitează un management mai eficient. Facturone este în fruntea acestei revoluții, oferind soluții avansate care îmbunătățesc eficiența, securitatea și experiența utilizatorilor, ajutând companiile să rămână competitive în era digitală.

citește mai mult
Înregistrează-te și primești GRATUIT pachetul pentru microîntreprinderi

Înregistrează-te și primești GRATUIT pachetul pentru microîntreprinderi

Descoperă cum Facturone simplifică tranziția la e-Factura în România. Înregistrează-te pentru a emite e-facturi gratuite, cu transmitere automată în SPV, și primești pachetul MICRO gratuit timp de un an. Află totul despre etapele implementării e-Factura și cum să te conformezi noilor reglementări fără bătăi de cap. Alătură-te azi și modernizează-ți afacerea cu Facturone!

citește mai mult

Citește mai multe articole din categorie:

Stimularea investițiilor: bonificație de 3% pentru firme

Companiile care plătesc la termen impozitul micro și impozitul pe profit trimestrial ar putea beneficia de o bonificație de 3% pentru investiții, conform unui proiect de lege adoptat la Senat....

Sfârșit de an fiscal – redirecționează impozitul pe profit

Începând cu 1 Ianuarie 2022, Legea 322/2021 a introdus un mecanism ce permite contribuabililor să redirecționeze sumele neutilizate din sponsorizări, acte de mecenat sau burse private din impozitul...

Schimbare financiară: reforma fiscală rescrie regulile plăților

Pe 11 noiembrie, Legea Reformei Fiscale aduce modificări semnificative în privința plafoanelor pentru tranzacțiile în numerar ale firmelor. Această schimbare, inclusă în Legea nr. 296/2023,...

Obligativitatea e-Factură din 1 ianuarie 2024

După solicitarea făcută de România în ianuarie 2022 pentru o derogare privind implementarea obligatorie a sistemului e-Factură pentru toate companiile în relația B2B, Consiliul UE a oficializat...

Prioritate în magazine pentru gravide și părinți din 22 octombrie

O nouă lege, ce intră în vigoare din 22 octombrie, aduce schimbări importante pentru femeile însărcinate și persoanele însoțite de copii mici. Descoperă cum vor beneficia de prioritate la casieriile...

Majorarea salariului minim din octombrie 2023

Cu intrarea în vigoare a Hotărârii de Guvern nr. 900/2023, care stabilește un salariu minim brut de 3.300 de lei începând cu 1 octombrie 2023, angajatorii se confruntă cu mai multe formalități...

Creșterea impozitului minim pe cifra de afaceri

Introducerea unui impozit minim pe cifra de afaceri pentru plătitorii de impozit pe profit cu afaceri de peste 50 de milioane de euro este o măsură care ridică numeroase semne de întrebare pentru...

Vechimea pentru pensie poate fi achiziționată până în 2024

Cei care doresc să acopere perioade în care nu au contribuit la sistemul de pensii de stat au acum o oportunitate până la sfârșitul anului 2024, datorită unei recente ordonanțe publicate în...

Tichetele de masă cresc valoric din 1 august și 1 ianuarie 2024

Tichetele de masă vor fi majorate de la 1 august (35 lei) și apoi de la 1 ianuarie (40 lei), conform unei ordonanțe de urgență oficializate joi. Această măsură a fost luată în urma discuțiilor cu...

UE propune reglementarea deconectării angajaților după programul de muncă

Într-o lume tot mai conectată digital, nevoia de a stabili limite clare între viața personală și profesională devine tot mai presantă. În acest context, o nouă directivă europeană are potențialul de...

Încearcă gratuit programul de facturare

Primul program de facturare criptat din lume!